download

به راستی کدام دانش آموزان نیاز به مشاوره ی انتخاب رشته دارند و چه نوع مشاوره ای نیاز دارند؟

  • دانش آموزانی که تصمیم مشخص خود رابرای انتخاب رشته گرفته اند . برای تثبیت تصمیمشان
  • دانش آموزانی که یک یا دو اولویت اول خود را می شناسند اما در مورد بقیه رشته ها تردید دارند یا این که به تصمیم نرسیده اند . برای بیرون رفتن از تردید و انتخاب اولویتی که برایشان مناسب تر است .
  • دانش آموزانی که در مورد اولویت رشته ها با اولیا خود اختلاف نظر دارند .
  • دانش آموزانی که خودشان در مورد اولویت رشته ها دچار تردید هستند.
  • دانش آموزانی که نمی دانند کف قابل قبول خود را در انتخاب رشته در چه حدی تنظیم کنند آیا در صورت نداشتن رتبه ی دلخواه ، سال بعد هم در کنکور شرکت کنند یا این که همین امسال در رشته ای که اولویت پایین تری برای ایشان دارد انتخاب رشته کنند .
  • دانش آموزانی که علاقه و ترجیح مشخصی ندارند و رشته های مختلف تفاوت چندانی برایشان ندارد.
  • دانش آموزانی که برخی رشته ها را خوب نمی شناسند و نیاز دارند نسبت به این رشته ها آگاهی پیدا کنند و اطلاعات کسب کنند .
  • دانش آموزانی که از رشته های خاص ، شبانه ، دانشگاه های خاص ، پردیس ها ی خودگردان ، بورسیه و …اطلاعات کافی ندارند.
  • دانش آموزانی که در مورد انتخاب رشته در سهمیه ها و مناطق نیاز به کسب اطلاعات دارند .
  • دانش آموزانی که در موردانتخاب اولویت بین دانشگاه ها ی مختلف یا انتخاب اولویت بین یک رشته در شهر خود یا دانشگاه برتر در شهر دیگر دچار تردید هستند.

شایان ذکر است که در مشاوره انتخاب رشته موارد زیر از اهمیت ویژه ای برخوردارند:

  • در مشاوره ی انتخاب رشته باید کشف نیازها و علایق در نظر گرفته شود.
  • در مشاوره ی انتخاب رشته ، محور اصلی‌،دانش آموز و خانواده ی اوست .
  • مشاورانتخاب رشته باید ابتدا به کشف نیازها و خواست ها و علایق واقعی دانش آموز بپردازد و نظرات شخصی خود را تحمیل نکند و نظر یکسان را به همه ی دانش آموزان ارائه ندهد .

نکته مشترک و تعیین کننده که ضروری است هم مشاوران و هم دانش آموزان و هم اولیا ایشان توجه کنند این است : وظیفه ی نخست مشاوران این است که علایق و ترجیحات واقعی هر دانش آموز را متناسب با شرایط فردی ، خانوادگی و  تحصیلی او کشف کند .بیشترین تلاش هر مشاور باید صرف شناخت وضعیت واقعی هر دانش آموز شود و از آن جا که بسیاری از دانش آموزان نسبت به شرایط خود آگاهی ضمنی دارند تلاش کند تا با پرسیدن سوال ها مناسب نیازها و علایق دانش آموز را کشف کند . تحمیل نظر مشاور به دانش آموز و خانواده ی او سبب خواهد شد انتخاب رشته ی مناسب انجام نشود.